Toeristische ondernemers werken aan nieuwe stunt

Foto: Berto Merx

Nog even en hij is klaar. Een kleine mat-grijze caravan met op het dak in wezenloos grote letters ‘Hotel de Marne’. Op onverwachte plekken zal men in Nederland er op geattendeerd worden dat er wel degelijk nog wat boven Groningen gaat: de Marne als onbekend vakantiegebied. 

De caravan is eigenlijk een folly, een gek ding dat eigenlijk nergens voor dient. Het is een makkelijk verplaatsbare billboard waarmee de toeristische ondernemers  aandacht willen trekken. Deze ondernemers hebben zich enkele jaren geleden verenigd in een coöperatie met de naam Hotel de Marne. Voorzitter Reinier de Gooijer (Budget B&B in Pieterburen): ” We zijn een groep van ongeveer 40 ondernemers actief in Bed& Breakfast, tuk tuk, streekproducten, kleinschalig toerisme, en vooral mensen persoonlijk ontvangen. We willen dit gebied op een andere manier onder de aandacht brengen. We zijn wat non-conformistischer, wat anarchistischer als ondernemers. We kennen elkaar en steunen elkaar ook door klanten door te sturen. Het is een kleine hoek in de toeristenbranche waar voor de klanten de nadruk ligt op bijzondere slaap- en eetgelegenheden en streekproducten.’

Reinier de Gooijer

Deze ondernemers schrikken niet terug voor een stuntje meer of minder. Enige tijd geleden  plaatsten zij bij Leens een spandoek met de mededeling: ‘Hier komt Hotel de Marne.’ Het laat zich raden dat dit wel enige ongerustheid te weeg bracht.  Stunt geluk: aandacht voor hun ondernemingen gegenereerd. In het kader van het project Kiek op Diek brachten ze een reeks ansichtkaarten uit met foto’s van het Groninger landschap en de tekst erop: ‘Groeten uit het NIETS dat boven Groningen gaat.’ De Gooijer: ‘Het blijk telkens weer dat mensen ons gebied niet kennen en dus ook niet weten wat het zo aantrekkelijk maakt.’

Het caravannetje staat op dit moment onderdak bij Horizon in Molenrij. Hij is van buiten grijs en van binnen zal-ie helemaal blauw worden. De letters op het dak zullen groter zijn dan de caravan zelf. Reiner: ‘Je zult hem zien op markten, beurzen, festivals. En natuurlijk ook hier ergens in het landschap neergezet. Weet je, we zijn vooral ondernemers voor de lol, voor het plezier. Zo’n rijdende billboard, dat is toch geestig.’

 

Berto Merx

Cookieinstellingen