Toeristische ondernemers Waddenland installeren digitale info-posten

Foto: Berto Merx

WARFHUIZEN – Met het wegtrekken van de vlag van Promotie Waddenland en het aantikken van het touch-screen stelde wethouder Anne Marie Smits van De Marne vanmiddag het eerste toeristisch informatie scherm bij Adventureparc Waddenfun in werking.

Het was voor de nog kersverse wethouder die toerisme in haar portefeuille heeft, de eerst keer dat ze actief moest worden op het terrein van lintjes knippen. De Stichting Promotie Waddenland die tachtig ondernemers en instellingen verenigt, gaat de komende tijd tien van deze informatieschermen plaatsen op plekken waar veel toeristen komen. Het zeehondencentrum in Pieterburen, de bibliotheek in Winsum, de Jumbo in Leens, het Visserijmuseum in Zoutkamp, de Borg Verhildersum, dergelijke plekken. “We willen hier mee bereiken,” zegt Renske Kalsbeek, coördinator van Promotie Waddenland, ”dat toeristen die in ons gebied verblijven tips krijgen, inspiratie opdoen voor activiteiten voor een dagje, een middag. We bieden wetenswaardigheden over het Waddengebied en een agenda met actuele evenementen. In de gemeenten Eemsmond, Loppersum en Delfzijl hebben ze zoiets al en het blijkt heel goed te werken. Het is een sympathieke wijze van informeren, zo is gebleken.”

Vanaf links: Waddenfun gastvrouw Siegrid Hekma, wethouder Anne Marie Smits, Waddenlandvoorzitter Anneke Sijpes en Waddenlandcoördinator Renske Kalsbeek.

Het project van de Stichting Promotie Waddenland kost ongeveer 18 duizend euro. Marketing Groningen steunt bij de realisering ervan. De helft van het project wordt gefinancierd door steun van het provinciebestuur.

Tekst: Berto Merx

Cookieinstellingen