Noordelijke Nevenlijnen blijven bij Arriva

Foto: WinsumNieuws

Arriva blijft ook na 2020 rijden op de spoorlijnen in Groningen en Friesland. De concessie duurt tot 2035. Arriva rijdt de Noordelijke Nevenlijnen sinds 2005.

Een aantal diensten wordt gekoppeld, waardoor er tussen Sauwerd en Zuidbroek een kwartierdienst ontstaat, aangezien beide gekoppelde treindiensten hier van hetzelfde spoor gebruikmaken. Tussen Groningen en Groningen Europapark komt daar bovendien de kwartierdienst vanuit Leeuwarden en de NS-trein naar Zwolle bij. Al met al rijden er op dit traject in de toekomst dus waarschijnlijk tien (en in de spits 12) treinen per uur.

Meer treinen, minder stations

Tussen Leeuwarden en Sneek gaan eveneens meer treinen rijden. Tussen Groningen en Winschoten moet een sneltrein komen. Arriva moet bovendien meewerken aan een eventuele verlenging van de treindienst naar Stadskanaal (deze rijdt nu nog tot Veendam) en op langere termijn wellicht naar Emmen.

Leeuwarden Achter de Hoven, waar nu nog drie keer per dag een stoptrein tussen Groningen en Leeuwarden stopt, zal verdwijnen. Na de koppeling van de lijnen in Groningen zal ook het doek vallen voor Sappemeer Oost. Over de Duitse grens zal Arriva wel gaan stoppen op de nieuwe stations Bunde en – als de Friesenbrücke weer hersteld is – Ihrhove.

Ademende concessie

De concessie is ademend. Veel zaken zullen dus tijdens de looptijd worden besloten. Een ontwikkelteam onder leiding van Arriva moet de ontwikkelingen in de gaten houden. Op de displays in de treinen en op de trein zelf mag geen reclame worden getoond.

De huidige treinen krijgen een opknapbeurt. Daarna laat Arriva 21 extra treinen instromen, waarvan 18 nieuwe, hybride treinstellen met een batterij aan boord die zullen worden ingezet tussen Leeuwarden en Groningen Europapark. Elk treinstel beschikt over een rolstoeltoegankelijk toilet, mogelijkheid tot opladen met mobiel, wifi op 4- of 5G-snelheid en plek voor tenminste vier fietsen. De stoelen moeten touringcarcomfort hebben en er mogen niet meer dan vier stoelen over de breedte van het treinstel worden geplaatst.

In de loop van de concessie moet Arriva de stap naar zero emissie maken om uiterlijk in 2035 (met de ingang van de daaropvolgende concessie) alle treinen uitstootvrij te laten rijden. De provincies willen daarom graag gaan experimenteren met batterij- of waterstoftreinen.

Bron: OV-Magazine

Reacties