Coöperatie Klooster&Buren: ‘Vereniging Loug voert lastercampagne’

Foto: Archief HogelandNieuws

Aan elke zijde is een keerzijde. Zo ook in de kwestie ’t Olde Heem in Kloosterburen. Het bestuur van de coöperatie Klooster&Buren reageert op haar Facebookpagina op de beschuldigingen van de personeelsvereniging Loug: “We hopen dat op 10 augustus de rust wederkeert binnen ‘t Olde Heem.”

Na een bewogen jaar heeft de Vereniging Loug Hogeland besloten zich terug te trekken uit ‘t Olde Heem. Door de lastercampagne die momenteel door Loug gevoerd wordt in de media ziet coöperatie Klooster&Buren zich genoodzaakt publiekelijk te reageren. Hoewel cliënten van Loug niet ontevreden zijn over de zorg is de situatie voor coöperatie Klooster&Buren onhoudbaar geworden. Al in de loop van 2018 hebben enkele werknemers van het toenmalige (zelfsturende) zorgteam van de coöperatie, het huidige Loug Hogeland, steeds meer taken overgenomen van medewerkers van de coöperatie. Hierdoor kreeg het team steeds meer de vrije hand binnen ’t Olde Heem. Wie kritisch was ten opzichte van het zorgteam of de Stichting Beheer kon rekenen op represailles en werd buiten spel gezet. Betaalde werknemers en vrijwilligers van de coöperatie die op een zijspoor gezet waren, werden vervangen door familie en vrienden van medewerkers van het huidige team Loug.

Omdat de relatie met het zorgteam aanvankelijk goed was heeft het zorgteam, op basis van vertrouwen, veel vrijheden gekregen. Dat is helaas afgestraft. Achteraf bezien heeft het bestuur van de coöperatie steken laten vallen door zaken, op basis van dat goede vertrouwen, teveel op zijn beloop te laten. Zo heeft het zorgteam zich de telefoon met het algemene nummer van de coöperatie toegeëigend waardoor o.a. nieuwe huurders alleen nog via het zorgteam binnen kwamen (en nog steeds komen). Het team nam het verhuren van de appartementen op zich, bepaalde zo zelf wie er in ‘t Olde Heem kwam wonen en liet zich door Stichting Beheer daarvoor een bonus van € 750 per verhuurd appartement betalen. Bovendien kon het huidige Loug op deze manier bepalen dat mensen die zorg nodig hadden als eerste bij hen terecht kwamen, terwijl Zonnehuis, TSN en Buurtzorg, die ook zorg verlenen in ‘t Olde Heem, er niet meer aan te pas kwamen. Schermend met de AVG privacy wet was op den duur voor de coöperatie volkomen onduidelijk wie er in het gebouw woonden. Herhaalde verzoeken om daarover duidelijkheid te verschaffen werden door de leiding van het zorgteam genegeerd

Riep de coöperatie Loug ter verantwoording dan bleef men schimmig, antwoordde niet op vragen en emails en zonder af te zeggen kwam men simpelweg niet opdagen bij afspraken. De ICT’er die zich aan de kant van Loug had geschaard veranderde te pas en te onpas wachtwoorden van emailaccounts, website en sociale media waardoor medewerkers van de coöperatie afgesloten waren van de communicatiekanalen. Een totaal onwerkbare situatie.

Alsof dit nog niet genoeg was zette Loug de coöperatie een hak door voor zichzelf te beginnen en cliënten van de coöperatie mee te nemen. Dit deden ze tussen kerst en oud en nieuw 2018. Het PGB geld van de maand januari, toen de medewerkers van Loug officieel nog in dienst waren van de coöperatie, is naar Loug gegaan en nog altijd niet terugbetaald aan de coöperatie.

Een door de gemeente geïnitieerd en bekostigd mediationtraject mocht niet baten. Gemaakte afspraken werden door Loug geschonden en het team bleef hangen in eisen, beschuldigingen en klaagzangen. Men kwam niet vooruit in het mediationtraject. Voor de bestuursleden van de coöperatie, die overdag gewoon een baan hebben en de coöperatie er vrijwillig naast doen, was dat op een goed moment niet langer zinvol en werkbaar. Het bestuur besloot, na overleg met de contactpersoon van de gemeente, de mediation op te geven. Uiteraard zijn er nog wel zelf pogingen gedaan om tot elkaar te komen maar ook dat heeft niet mogen baten.

In april 2019 spande Sytze Rusticus, voorzitter van Loug Hogeland, een rechtszaak aan tegen de coöperatie vanwege niet betaalde (door hem niet duidelijk verantwoorde) overuren. De zaak kwam echter als een boemerang terug. Het vonnis van de rechter luidde dat Rusticus zijn transitievergoeding terug moest betalen aan de coöperatie, dat hij recht had op de uitbetaling van de overuren omdat de coöperatie zelf had verzuimd dit goed bij te houden, en dat Rusticus (en daarmee in de ogen van de coöperatie tevens team Loug) onrechtmatig heeft gehandeld en slecht werknemerschap heeft getoond door in de tijd van zijn werkgever een eigen bedrijf op te zetten en klanten van diezelfde werkgever, in het zorgcentrum van de werkgever, te werven voor het nieuwe bedrijf. De coöperatie voelt zich gesterkt door dit vonnis en dient een claim in bij Loug voor reputatieschade, gemaakte onkosten en gederfde inkomsten.

Loug heeft aangegeven per 9 augustus te stoppen met het verlenen van zorg binnen ’t Olde Heem. Ook dit moment lijkt weloverwogen gekozen, vlak voor de zomervakantie en een dag na het vertrek van de voorzitter van de coöperatie naar haar vakantiebestemming.

We hopen dat op 10 augustus de rust wederkeert binnen ‘t Olde Heem en dat de inwoners van Kloosterburen, Kleine Huisjes, Molenrij, Hornhuizen en Kruisweg zich er weer thuis zullen voelen. Na alles wat er in het afgelopen jaar gebeurd is zal het niet meteen weer als vanouds zijn maar samen met een grote groep vrijwilligers en professionals zetten we de schouders er flink onder. Gelukkig werkt de coöperatie goed samen met Buurtzorg, Zonnehuis en TSN. We hebben er dan ook alle vertrouwen in dat door hard werken en een positieve instelling de situatie ten goede zal keren.

Coöperatie Klooster&Buren

 

Cookieinstellingen