Zomercampagne Zeehondencentrum gelanceerd

Vanochtend, woensdag 12 juli, werd in Zeehondencentrum Pieterburen de zomercampagne SEALS, SEA, SCIENCE gelanceerd. Hiermee wil het zeehondencentrum laten zien dat het zoveel meer is dan alleen maar een opvang voor zeehondenpups.

In de zomercampagne komen de drie focusgebieden van het Zeehondencentrum op vernieuwende wijze samen, met als doel een zo groot mogelijk publiek te bereiken op alle fronten; vermaak, lering en bewustwording.

De drie pijlers waarop de campagne geënt is, zijn:

  • de Zeehond, het grootste roofdier in Nederland
  • zijn natuurlijke leefomgeving, de Waddenzee
  • het Wetenschappelijk Onderzoek dat ten grondslag ligt aan de wijze van opvang en de (medische) behandeling van de dieren, eenmaal in de opvang.

De inhoud van de nieuwe campagne komt onder andere tot uiting in het gerestylede bezoekerscentrum, met een heringerichte winkel, een nieuwe expositie, in de Cinema draaien een aantal nieuwe films cq. mini-documentaires, in de SEALfie hoek kunnen bezoekers zich verkleden als dierenarts en op de foto met een (opgezette) zeehond.

Er worden wandelingen naar de Waddendijk en -zee georganiseerd om het verhaal van de natuurlijke leefomgeving van de zeehond beter onder de aandacht te brengen. En (bijna) wekelijks geven onderzoekers, verbonden aan het Zeehondencentrum, de zogenoemde Science Talks over uiteenlopende (aan het Zeehondencentrum gelieerde) wetenschappelijke onderwerpen.

De campagne wordt zowel online als offline ingezet in een geheel eigen stijl. Het meest zichtbaar in het landschap zijn de reclame-uitingen langs de weg in de gemeenten Groningen, De Marne, Winsum en Zuidhorn (vanaf 17 en 22 juli). Online zijn de eigen website en Facebook de grootste dragers van de campagne.

Na de ontvangst met koffie/thee en koek heette Niek Kuizenga, directeur van het Zeehondencentrum, de aanwezigen van harte welkom en vertelde hij met veel passie over het centrum, die door de meeste mensen nog steeds alleen maar als opvang voor ‘huilers’ en gewonde zeehonden wordt gezien.

Directeur Niek Kuizenga wordt vrijgelaten

Vele (buitenlandse) studenten doen onderzoeken, naar het wel en wee van de zeehond en de Waddenzee. Dit in samenwerking met de Rijksuniversiteit van Groningen.

Daarna was het de beurt aan twee van die buitenlandse vrijwilligers; Marga Mendez Arostequi en Beatriz Rapado Tamarit , die de onderzoeksresultaten in ‘Zeehondenpups hebben behoefte aan rust, geen opvang’ toonden.

Een en al passie bij Marga en Beatriz

Vervolgens lichtte Rens Kalsbeek, Marketing & Communicatie, de Zomercampagne toe, waarna een mini-documentaire volgde, waarin de uitkomsten van bovengenoemd onderzoek gedeeld werden met het publiek. De documentaire is een productie van het Zeehondencentrum en Shoreline Productions, met beelden van o.a. filmmaker Ruben Smit.

Tot slot werd er getoast op de lancering van de zomercampagne. De enigszins gehandicapte Rens, ze liep op krukken, ontfermde zich over de champagnefles.

Een enorme knal volgde, de champagne vloeide. Eerder dan ze had verwacht en dat terwijl ze al zo vaak een flesje heeft ontkurkt. De fles was half leeg, zodat er met halfvolle glazen werd geklonken op de prachtige campagne, die vele mensen naar Pieterburen moet lokken.

En dat zal zeker wel gebeuren. Zeker wanneer begin volgende week overal borden langs de wegen zullen opduiken, die verwijzen naar SEALS, SEA, SCIENCE in Pieterburen.

 

 

 

Cookieinstellingen